Forskjell mellom versjoner av «Boardale, Dampskip»

Fra KrigsKart.no
(Robot: Automatisk import av artikler)
 
(Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***)
 
Linje 1: Linje 1:
[[Category:skip]]
+
[[Category:skip]][[Category:Nordland]][[Category:Bø]]
 
Dampskipet Boardale ble bygget i England i 1937 ved Harland & Wolf, men ble allerede under bygging rekvirert av den britiske marinen og satt inn i tjeneste i British Tanker Company. Det ble totalt bygget fem nesten helt like skip i denne såkalte Dale klassen, og Boardale var ferdig den 7 juli 1937. Den eneste forskjellen mellom de fem skipene var hvilken motor type de ble utstyrt med, og en liten forskjell i størrelse. Ved den tyske invasjonen av Norge, operasjon Weserübung i april 1940, sendte Britene en ekspedisjon mot Narvik for å hindre videre fremstøt av den den tyske operasjonen. Blant alle disse skipene tok også tankskipet Boardale del, som seilte mot Narvik som støtteskip for Royal Navy. Den 30 april 1940 grunnstøtte Boardale i Åsanfjorden ved Bø og ble stående på skjæret. De neste dagene ble været dårligere, og etter noen dager ble Boardale praktisk talt blåst av skjæret og sank i dypet ved Hausan i Vesterålen. Hele mannskapet ombord kom fra det uten skader. Idag hviler vraket av Boardale på 67 meters dyp liggende på babord side relativt intakt utenfor Hausan. SFT undersøkte vraket i 1999 og 2000, og kom til konklusjonen at det forsatt befant seg olje ombord, men at det ikke lønte seg økonomisk å sette igang en operasjon for å gjøre noe med denne faren.
 
Dampskipet Boardale ble bygget i England i 1937 ved Harland & Wolf, men ble allerede under bygging rekvirert av den britiske marinen og satt inn i tjeneste i British Tanker Company. Det ble totalt bygget fem nesten helt like skip i denne såkalte Dale klassen, og Boardale var ferdig den 7 juli 1937. Den eneste forskjellen mellom de fem skipene var hvilken motor type de ble utstyrt med, og en liten forskjell i størrelse. Ved den tyske invasjonen av Norge, operasjon Weserübung i april 1940, sendte Britene en ekspedisjon mot Narvik for å hindre videre fremstøt av den den tyske operasjonen. Blant alle disse skipene tok også tankskipet Boardale del, som seilte mot Narvik som støtteskip for Royal Navy. Den 30 april 1940 grunnstøtte Boardale i Åsanfjorden ved Bø og ble stående på skjæret. De neste dagene ble været dårligere, og etter noen dager ble Boardale praktisk talt blåst av skjæret og sank i dypet ved Hausan i Vesterålen. Hele mannskapet ombord kom fra det uten skader. Idag hviler vraket av Boardale på 67 meters dyp liggende på babord side relativt intakt utenfor Hausan. SFT undersøkte vraket i 1999 og 2000, og kom til konklusjonen at det forsatt befant seg olje ombord, men at det ikke lønte seg økonomisk å sette igang en operasjon for å gjøre noe med denne faren.
 
[https://krigskart.no/kart?k=1425 Se i Kartet]
 
[https://krigskart.no/kart?k=1425 Se i Kartet]

Nåværende revisjon fra 17. jan. 2021 kl. 19:10

Dampskipet Boardale ble bygget i England i 1937 ved Harland & Wolf, men ble allerede under bygging rekvirert av den britiske marinen og satt inn i tjeneste i British Tanker Company. Det ble totalt bygget fem nesten helt like skip i denne såkalte Dale klassen, og Boardale var ferdig den 7 juli 1937. Den eneste forskjellen mellom de fem skipene var hvilken motor type de ble utstyrt med, og en liten forskjell i størrelse. Ved den tyske invasjonen av Norge, operasjon Weserübung i april 1940, sendte Britene en ekspedisjon mot Narvik for å hindre videre fremstøt av den den tyske operasjonen. Blant alle disse skipene tok også tankskipet Boardale del, som seilte mot Narvik som støtteskip for Royal Navy. Den 30 april 1940 grunnstøtte Boardale i Åsanfjorden ved Bø og ble stående på skjæret. De neste dagene ble været dårligere, og etter noen dager ble Boardale praktisk talt blåst av skjæret og sank i dypet ved Hausan i Vesterålen. Hele mannskapet ombord kom fra det uten skader. Idag hviler vraket av Boardale på 67 meters dyp liggende på babord side relativt intakt utenfor Hausan. SFT undersøkte vraket i 1999 og 2000, og kom til konklusjonen at det forsatt befant seg olje ombord, men at det ikke lønte seg økonomisk å sette igang en operasjon for å gjøre noe med denne faren. Se i Kartet