Forskjell mellom versjoner av «Johann Faulbaum, Frakteskip»
(Robot: Automatisk import av artikler) |
(Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***) |
||
(Én mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Category:skip]] | + | [[Category:skip]][[Category:Finnmark]][[Category:Sør-Varanger]] |
Johann Faulbaum sank etter et russisk flyangrep utført av flytypen P-40 fra 78 IAP VVS, i Jarfjord på morgenen den 14. mai 1944. Men før skipet endte sine dager her, hadde skipet et interessant oppdrag under den første verdenskrig. Under første verdenskrig var de tyske ubåtene blitt et problem og handelsflåten hadde lite å sette opp mot dem. Som et mottiltak mot ubåtene ble det utarbeidet en plan med å kamuflere handelsskip med våpen som kunne benyttes som lokkemat, såkalte Q-ships. Et av skipene som ble valgt ut til en slik tjeneste var Johann Faulbaum. Den 7 juni 1917 ble skipet angrepet av ubåten UC 29 og ble truffet i lasterommet av en torpedo. Mannskapet forlot skipet , men når ubåten kom opp til overflaten for å senke skipet med sin kanon ble ubåten istedet angrepet av soldatene ombord på skipet. Ubåten ble raskt skutt i senk og kun to menn av den tyske besetningen overlevde. Commander Campbell som var kommandant for HMS Q5 ble tildelt Victoria Cross etter hendelsen. Før hun ble senket nær Kirkenes i 1944, kom skipet fra Tyskland. Johann Faulbaum var lastet med sement og tre for den tyske organisasjonen Todt som holdt på å bygge kabelbane til Litsafronten. Den 1. mai 1944 kommer skipet fram og besetningen starter lossingen umiddelbart grunnet den dype trusselen om et russisk angrep. Alt går ikke etter planen, og den 15. mai blir skipet oppdaget av russiske bombefly på veg hjem fra et tokt over Kirkenes by. Noen timer senere stuper plutselig fem russiske bombefly ned fra himmelen. I kampens hete blir et fly truffet og forsvinner innover fjorden med en røykhale etter seg, får det smeller rett i fjellsiden. Piloten blir drept momentant. Under angrepet blir ingen ombord på Johann Faulbaum drept, men skipet har nå fått ytterligere fem treff fra bomber og akterskipet revner og skipet synker raskt. Det mindre skipet Flohendiep plukker opp besetningen og forsøker å taue skipet til land, men dette må oppgis. Under angrepet mister Russerne en P-40. Vraket står idag rett på kjølen er godt intakt på en dybde av ti til førti meter. Vraket ligger i nordre bukt ved Tårnet i Jarfjord nesten tre hundre meter fra land, med akterskipet mot land, og er normalt merket med en bøye. Skipet lå også på Fillipstadkaia den 19. desember 1943 da lasten ombord på det tyske skipet Selma eksploderte. Men Johann Faulbaum ble tauet unna av slepebåtene og unnslapp Filipstadulykken i 1943. | Johann Faulbaum sank etter et russisk flyangrep utført av flytypen P-40 fra 78 IAP VVS, i Jarfjord på morgenen den 14. mai 1944. Men før skipet endte sine dager her, hadde skipet et interessant oppdrag under den første verdenskrig. Under første verdenskrig var de tyske ubåtene blitt et problem og handelsflåten hadde lite å sette opp mot dem. Som et mottiltak mot ubåtene ble det utarbeidet en plan med å kamuflere handelsskip med våpen som kunne benyttes som lokkemat, såkalte Q-ships. Et av skipene som ble valgt ut til en slik tjeneste var Johann Faulbaum. Den 7 juni 1917 ble skipet angrepet av ubåten UC 29 og ble truffet i lasterommet av en torpedo. Mannskapet forlot skipet , men når ubåten kom opp til overflaten for å senke skipet med sin kanon ble ubåten istedet angrepet av soldatene ombord på skipet. Ubåten ble raskt skutt i senk og kun to menn av den tyske besetningen overlevde. Commander Campbell som var kommandant for HMS Q5 ble tildelt Victoria Cross etter hendelsen. Før hun ble senket nær Kirkenes i 1944, kom skipet fra Tyskland. Johann Faulbaum var lastet med sement og tre for den tyske organisasjonen Todt som holdt på å bygge kabelbane til Litsafronten. Den 1. mai 1944 kommer skipet fram og besetningen starter lossingen umiddelbart grunnet den dype trusselen om et russisk angrep. Alt går ikke etter planen, og den 15. mai blir skipet oppdaget av russiske bombefly på veg hjem fra et tokt over Kirkenes by. Noen timer senere stuper plutselig fem russiske bombefly ned fra himmelen. I kampens hete blir et fly truffet og forsvinner innover fjorden med en røykhale etter seg, får det smeller rett i fjellsiden. Piloten blir drept momentant. Under angrepet blir ingen ombord på Johann Faulbaum drept, men skipet har nå fått ytterligere fem treff fra bomber og akterskipet revner og skipet synker raskt. Det mindre skipet Flohendiep plukker opp besetningen og forsøker å taue skipet til land, men dette må oppgis. Under angrepet mister Russerne en P-40. Vraket står idag rett på kjølen er godt intakt på en dybde av ti til førti meter. Vraket ligger i nordre bukt ved Tårnet i Jarfjord nesten tre hundre meter fra land, med akterskipet mot land, og er normalt merket med en bøye. Skipet lå også på Fillipstadkaia den 19. desember 1943 da lasten ombord på det tyske skipet Selma eksploderte. Men Johann Faulbaum ble tauet unna av slepebåtene og unnslapp Filipstadulykken i 1943. | ||
[https://krigskart.no/kart?k=1414 Se i Kartet] | [https://krigskart.no/kart?k=1414 Se i Kartet] |
Nåværende revisjon fra 16. nov. 2024 kl. 14:15
Johann Faulbaum sank etter et russisk flyangrep utført av flytypen P-40 fra 78 IAP VVS, i Jarfjord på morgenen den 14. mai 1944. Men før skipet endte sine dager her, hadde skipet et interessant oppdrag under den første verdenskrig. Under første verdenskrig var de tyske ubåtene blitt et problem og handelsflåten hadde lite å sette opp mot dem. Som et mottiltak mot ubåtene ble det utarbeidet en plan med å kamuflere handelsskip med våpen som kunne benyttes som lokkemat, såkalte Q-ships. Et av skipene som ble valgt ut til en slik tjeneste var Johann Faulbaum. Den 7 juni 1917 ble skipet angrepet av ubåten UC 29 og ble truffet i lasterommet av en torpedo. Mannskapet forlot skipet , men når ubåten kom opp til overflaten for å senke skipet med sin kanon ble ubåten istedet angrepet av soldatene ombord på skipet. Ubåten ble raskt skutt i senk og kun to menn av den tyske besetningen overlevde. Commander Campbell som var kommandant for HMS Q5 ble tildelt Victoria Cross etter hendelsen. Før hun ble senket nær Kirkenes i 1944, kom skipet fra Tyskland. Johann Faulbaum var lastet med sement og tre for den tyske organisasjonen Todt som holdt på å bygge kabelbane til Litsafronten. Den 1. mai 1944 kommer skipet fram og besetningen starter lossingen umiddelbart grunnet den dype trusselen om et russisk angrep. Alt går ikke etter planen, og den 15. mai blir skipet oppdaget av russiske bombefly på veg hjem fra et tokt over Kirkenes by. Noen timer senere stuper plutselig fem russiske bombefly ned fra himmelen. I kampens hete blir et fly truffet og forsvinner innover fjorden med en røykhale etter seg, får det smeller rett i fjellsiden. Piloten blir drept momentant. Under angrepet blir ingen ombord på Johann Faulbaum drept, men skipet har nå fått ytterligere fem treff fra bomber og akterskipet revner og skipet synker raskt. Det mindre skipet Flohendiep plukker opp besetningen og forsøker å taue skipet til land, men dette må oppgis. Under angrepet mister Russerne en P-40. Vraket står idag rett på kjølen er godt intakt på en dybde av ti til førti meter. Vraket ligger i nordre bukt ved Tårnet i Jarfjord nesten tre hundre meter fra land, med akterskipet mot land, og er normalt merket med en bøye. Skipet lå også på Fillipstadkaia den 19. desember 1943 da lasten ombord på det tyske skipet Selma eksploderte. Men Johann Faulbaum ble tauet unna av slepebåtene og unnslapp Filipstadulykken i 1943. Se i Kartet