Forskjell mellom versjoner av «Nordnorge II, Dampskip»
(Robot: Automatisk import av artikler) |
(Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Category:skip]] | + | [[Category:skip]][[Category:Vestland]][[Category:Stad]] |
Dampskipet Nordnorge II ble kjøpt inn etter alle tapene av skip fra Hurtigruten under den andre verdenskrig. Et av disse erstatningsskipene var det Finske Mariehamn som ble kjøpt i 1942 for å erstatte tapet av dampskipet Barøy, og skipet ble sendt til ombygging i Sarpsborg mekaniske verksted. Den 17. mars 1944 sto skipet ferdig, og fikk navnet Nord Norge. Dette var faktisk det andre skipet med dette navnet etter senkingen av det første skipet som ble rekvirert av tyskerne den 7. mai 1940, og senket fem dager senere av de Britiske jagerne HMS Carlisle og HMS Zulu utenfor Hemnesberget. Men heller ikke Norgnorge II skulle overleve den farlige Norske kyst lenge. Den 24. mars 1944 var Nordnorge på reise fra Fredrikstad til Tromsø for å settes i tjeneste i Hurtigruten, da hun utenfor Honnigsvåg ved Stadt kommer i skuddlinjen for den Britiske ubåten HMS Satyr. Den britiske ubåten torpederte umiddelbart Nordnorge, og skipet forsvant i dypet på under et minutt. Av besetningen som telte tretten mann, overlevde bare to mann som ble plukket opp av det kalde vannet en halv time senere av et fiskefartøy. Blant de omkomne var også kaptein Andreas A. Liland, som også hadde vært ombord på hurtigruteskipet Barøy som ble brutalt senket av et alliert fly med mange omkomne i 1941. Idag hviler vraket av Nordnorge nordvest for den nordligste punktet på Stadtlandet. Georeferanse er ukorrekt. | Dampskipet Nordnorge II ble kjøpt inn etter alle tapene av skip fra Hurtigruten under den andre verdenskrig. Et av disse erstatningsskipene var det Finske Mariehamn som ble kjøpt i 1942 for å erstatte tapet av dampskipet Barøy, og skipet ble sendt til ombygging i Sarpsborg mekaniske verksted. Den 17. mars 1944 sto skipet ferdig, og fikk navnet Nord Norge. Dette var faktisk det andre skipet med dette navnet etter senkingen av det første skipet som ble rekvirert av tyskerne den 7. mai 1940, og senket fem dager senere av de Britiske jagerne HMS Carlisle og HMS Zulu utenfor Hemnesberget. Men heller ikke Norgnorge II skulle overleve den farlige Norske kyst lenge. Den 24. mars 1944 var Nordnorge på reise fra Fredrikstad til Tromsø for å settes i tjeneste i Hurtigruten, da hun utenfor Honnigsvåg ved Stadt kommer i skuddlinjen for den Britiske ubåten HMS Satyr. Den britiske ubåten torpederte umiddelbart Nordnorge, og skipet forsvant i dypet på under et minutt. Av besetningen som telte tretten mann, overlevde bare to mann som ble plukket opp av det kalde vannet en halv time senere av et fiskefartøy. Blant de omkomne var også kaptein Andreas A. Liland, som også hadde vært ombord på hurtigruteskipet Barøy som ble brutalt senket av et alliert fly med mange omkomne i 1941. Idag hviler vraket av Nordnorge nordvest for den nordligste punktet på Stadtlandet. Georeferanse er ukorrekt. | ||
[https://krigskart.no/kart?k=1466 Se i Kartet] | [https://krigskart.no/kart?k=1466 Se i Kartet] |
Nåværende revisjon fra 17. jan. 2021 kl. 19:17
Dampskipet Nordnorge II ble kjøpt inn etter alle tapene av skip fra Hurtigruten under den andre verdenskrig. Et av disse erstatningsskipene var det Finske Mariehamn som ble kjøpt i 1942 for å erstatte tapet av dampskipet Barøy, og skipet ble sendt til ombygging i Sarpsborg mekaniske verksted. Den 17. mars 1944 sto skipet ferdig, og fikk navnet Nord Norge. Dette var faktisk det andre skipet med dette navnet etter senkingen av det første skipet som ble rekvirert av tyskerne den 7. mai 1940, og senket fem dager senere av de Britiske jagerne HMS Carlisle og HMS Zulu utenfor Hemnesberget. Men heller ikke Norgnorge II skulle overleve den farlige Norske kyst lenge. Den 24. mars 1944 var Nordnorge på reise fra Fredrikstad til Tromsø for å settes i tjeneste i Hurtigruten, da hun utenfor Honnigsvåg ved Stadt kommer i skuddlinjen for den Britiske ubåten HMS Satyr. Den britiske ubåten torpederte umiddelbart Nordnorge, og skipet forsvant i dypet på under et minutt. Av besetningen som telte tretten mann, overlevde bare to mann som ble plukket opp av det kalde vannet en halv time senere av et fiskefartøy. Blant de omkomne var også kaptein Andreas A. Liland, som også hadde vært ombord på hurtigruteskipet Barøy som ble brutalt senket av et alliert fly med mange omkomne i 1941. Idag hviler vraket av Nordnorge nordvest for den nordligste punktet på Stadtlandet. Georeferanse er ukorrekt. Se i Kartet