Forskjell mellom versjoner av «Konsul Carl Fisser, Lasteskip»

Fra KrigsKart.no
(Robot: Automatisk import av artikler)
 
(Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***)
 
Linje 1: Linje 1:
[[Category:skip]]
+
[[Category:skip]][[Category:Møre og Romsdal]][[Category:Ålesund]]
 
Dette store lasteskipet sank etter det ble angrepet av allierte fly utenfor Ålesund den 3. mai 1942. Skipet hadde gjennom femten år traffikert både Atlanteren og Stillehavet før det ble lagt opp i Rotterdam hvor det ble liggende frem til 1936 hvor Hendrik Fisser AG i Emden kjøpte opp skuta og setter den i trafikk igjen. Under den andre verdenskrig tjenestegjør skipet langs Norskekysten, og skip av denne størrelsen var et meget ettertraktet mål for de allierte som hele tiden sendte fly ut på "Anti-Shipping" oppdrag langs kysten. Sent på natten den 3. mai 1942 angriper allierte Hudson fly Ålesund og Konsul Carl Fisser blir truffet og tar fyr. Brannvesenet i byen sender ut båter for å slokke brannene som har oppstått, men rekker ikke ut før flere eksplosjoner ryster skipet. Når de endelig ankommer skipet har brannen nærmest død ut av seg selv. Mannskapet på 38 mann blir senere fraktet inn til land, og et forsøk på å taue den sterkt skadede båten inntil land senere ender i fiasko. Skipet synker. I 1957 ble ett polsk bergningselskap hyret inn for å heve en del av skipsvrakene rundt Ålesund. Det første vraket de prøvde seg på var Konsul Carl Fisser. I fem måneder jobbet det polske mannskapet ombord i bergninskipet "Swiatowid" med å montere pontonger til Fisser. Den 30 September 1957 ble Konsulen forsøkt hevet og lokalavisen Sunnmørsposten var ombord i bergningskipet for å bivåne hendelsen. De skrev en detaljert artikkel om hendelsen som skjedde da en pontongene sprakk og det Polske mannskapet så seg nødt til å kutte Fisser løs fra kompressoren som hold den flytende. Fisser gikk igjen til bunns og ingen flere hevingsforsøk ble prøvd. Akterskipet ligger nå på 20 meters dyp og baug ligger som dypeste del på 53 meters dyp.
 
Dette store lasteskipet sank etter det ble angrepet av allierte fly utenfor Ålesund den 3. mai 1942. Skipet hadde gjennom femten år traffikert både Atlanteren og Stillehavet før det ble lagt opp i Rotterdam hvor det ble liggende frem til 1936 hvor Hendrik Fisser AG i Emden kjøpte opp skuta og setter den i trafikk igjen. Under den andre verdenskrig tjenestegjør skipet langs Norskekysten, og skip av denne størrelsen var et meget ettertraktet mål for de allierte som hele tiden sendte fly ut på "Anti-Shipping" oppdrag langs kysten. Sent på natten den 3. mai 1942 angriper allierte Hudson fly Ålesund og Konsul Carl Fisser blir truffet og tar fyr. Brannvesenet i byen sender ut båter for å slokke brannene som har oppstått, men rekker ikke ut før flere eksplosjoner ryster skipet. Når de endelig ankommer skipet har brannen nærmest død ut av seg selv. Mannskapet på 38 mann blir senere fraktet inn til land, og et forsøk på å taue den sterkt skadede båten inntil land senere ender i fiasko. Skipet synker. I 1957 ble ett polsk bergningselskap hyret inn for å heve en del av skipsvrakene rundt Ålesund. Det første vraket de prøvde seg på var Konsul Carl Fisser. I fem måneder jobbet det polske mannskapet ombord i bergninskipet "Swiatowid" med å montere pontonger til Fisser. Den 30 September 1957 ble Konsulen forsøkt hevet og lokalavisen Sunnmørsposten var ombord i bergningskipet for å bivåne hendelsen. De skrev en detaljert artikkel om hendelsen som skjedde da en pontongene sprakk og det Polske mannskapet så seg nødt til å kutte Fisser løs fra kompressoren som hold den flytende. Fisser gikk igjen til bunns og ingen flere hevingsforsøk ble prøvd. Akterskipet ligger nå på 20 meters dyp og baug ligger som dypeste del på 53 meters dyp.
 
[https://krigskart.no/kart?k=1468 Se i Kartet]
 
[https://krigskart.no/kart?k=1468 Se i Kartet]

Nåværende revisjon fra 17. jan. 2021 kl. 19:17

Dette store lasteskipet sank etter det ble angrepet av allierte fly utenfor Ålesund den 3. mai 1942. Skipet hadde gjennom femten år traffikert både Atlanteren og Stillehavet før det ble lagt opp i Rotterdam hvor det ble liggende frem til 1936 hvor Hendrik Fisser AG i Emden kjøpte opp skuta og setter den i trafikk igjen. Under den andre verdenskrig tjenestegjør skipet langs Norskekysten, og skip av denne størrelsen var et meget ettertraktet mål for de allierte som hele tiden sendte fly ut på "Anti-Shipping" oppdrag langs kysten. Sent på natten den 3. mai 1942 angriper allierte Hudson fly Ålesund og Konsul Carl Fisser blir truffet og tar fyr. Brannvesenet i byen sender ut båter for å slokke brannene som har oppstått, men rekker ikke ut før flere eksplosjoner ryster skipet. Når de endelig ankommer skipet har brannen nærmest død ut av seg selv. Mannskapet på 38 mann blir senere fraktet inn til land, og et forsøk på å taue den sterkt skadede båten inntil land senere ender i fiasko. Skipet synker. I 1957 ble ett polsk bergningselskap hyret inn for å heve en del av skipsvrakene rundt Ålesund. Det første vraket de prøvde seg på var Konsul Carl Fisser. I fem måneder jobbet det polske mannskapet ombord i bergninskipet "Swiatowid" med å montere pontonger til Fisser. Den 30 September 1957 ble Konsulen forsøkt hevet og lokalavisen Sunnmørsposten var ombord i bergningskipet for å bivåne hendelsen. De skrev en detaljert artikkel om hendelsen som skjedde da en pontongene sprakk og det Polske mannskapet så seg nødt til å kutte Fisser løs fra kompressoren som hold den flytende. Fisser gikk igjen til bunns og ingen flere hevingsforsøk ble prøvd. Akterskipet ligger nå på 20 meters dyp og baug ligger som dypeste del på 53 meters dyp. Se i Kartet