Forskjell mellom versjoner av «Richard With, Dampskip»
(Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***) |
(Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Category:skip]][[Category: | + | [[Category:skip]][[Category:Finnmark]][[Category:Måsøy]] |
Dampskipet Richard With var oppkalt etter Hurtigrutens far, og var bygget ved Trondheim i 1909. Skipet var registrert for å kunne frakte tre hundre passasjerer. Lørdag den 13 september 1941 var Richard With på tur sydover med 135 mennesker ombord, da skipet blir rammet av en torpedo og synker på under et minutt. Av menneskene som var ombord på Richard With omkommer kaptein Kristian Dahl Knudsen som var fører av skipet og 102 mennesker. Like i nærheten lå det lille norske skipet Skolpen for anker, som ved et mirakel klarte å berge de restrerende menneskene som lå i det kalde vannet. Richard With ble torpedert nært ved Rolvsøya mellom Hammerfest og Honningsvåg av den britiske ubåten HMS Tigris som ikke ga hverken mannskap eller passasjerer ombord muligheten til å forlate skipet før de torpederte henne. Kptlt. Bone som hadde kommandoen ombord på HMS Tigris forsøkte å lyve seg ut fra denne situasjonen senere ved å si at skipet hadde gått i konvoi, men ble løgnen ble raskt oppdaget og Bone fikk en muntelig advarsel. Krigshistorien har forsøkt å gi tyskerne eller russerne skylden for denne hendelsen, men de kan ikke rømme unna den skriftelige dokumentasjonen fra 1941. Vraket av Richard With er lokalisert på en dybde av femtifem meter. | Dampskipet Richard With var oppkalt etter Hurtigrutens far, og var bygget ved Trondheim i 1909. Skipet var registrert for å kunne frakte tre hundre passasjerer. Lørdag den 13 september 1941 var Richard With på tur sydover med 135 mennesker ombord, da skipet blir rammet av en torpedo og synker på under et minutt. Av menneskene som var ombord på Richard With omkommer kaptein Kristian Dahl Knudsen som var fører av skipet og 102 mennesker. Like i nærheten lå det lille norske skipet Skolpen for anker, som ved et mirakel klarte å berge de restrerende menneskene som lå i det kalde vannet. Richard With ble torpedert nært ved Rolvsøya mellom Hammerfest og Honningsvåg av den britiske ubåten HMS Tigris som ikke ga hverken mannskap eller passasjerer ombord muligheten til å forlate skipet før de torpederte henne. Kptlt. Bone som hadde kommandoen ombord på HMS Tigris forsøkte å lyve seg ut fra denne situasjonen senere ved å si at skipet hadde gått i konvoi, men ble løgnen ble raskt oppdaget og Bone fikk en muntelig advarsel. Krigshistorien har forsøkt å gi tyskerne eller russerne skylden for denne hendelsen, men de kan ikke rømme unna den skriftelige dokumentasjonen fra 1941. Vraket av Richard With er lokalisert på en dybde av femtifem meter. | ||
[https://krigskart.no/kart?k=1398 Se i Kartet] | [https://krigskart.no/kart?k=1398 Se i Kartet] |
Nåværende revisjon fra 16. nov. 2024 kl. 14:27
Dampskipet Richard With var oppkalt etter Hurtigrutens far, og var bygget ved Trondheim i 1909. Skipet var registrert for å kunne frakte tre hundre passasjerer. Lørdag den 13 september 1941 var Richard With på tur sydover med 135 mennesker ombord, da skipet blir rammet av en torpedo og synker på under et minutt. Av menneskene som var ombord på Richard With omkommer kaptein Kristian Dahl Knudsen som var fører av skipet og 102 mennesker. Like i nærheten lå det lille norske skipet Skolpen for anker, som ved et mirakel klarte å berge de restrerende menneskene som lå i det kalde vannet. Richard With ble torpedert nært ved Rolvsøya mellom Hammerfest og Honningsvåg av den britiske ubåten HMS Tigris som ikke ga hverken mannskap eller passasjerer ombord muligheten til å forlate skipet før de torpederte henne. Kptlt. Bone som hadde kommandoen ombord på HMS Tigris forsøkte å lyve seg ut fra denne situasjonen senere ved å si at skipet hadde gått i konvoi, men ble løgnen ble raskt oppdaget og Bone fikk en muntelig advarsel. Krigshistorien har forsøkt å gi tyskerne eller russerne skylden for denne hendelsen, men de kan ikke rømme unna den skriftelige dokumentasjonen fra 1941. Vraket av Richard With er lokalisert på en dybde av femtifem meter. Se i Kartet