Nordnorge, Hurtigrute

Fra KrigsKart.no
Revisjon per 4. des. 2020 kl. 13:21 av Captwest (diskusjon | bidrag) (Robot: Automatisk import av artikler)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Hurtigruten DS «Nordnorge» var et tidligere passasjer- og hurtigruteskip som ble overlevert Ofotens Dampskibsselskab (ODS), Narvik, i januar 1924. Skipet var byggnummer 186 ved Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV), og kontraktsummen var 900 000 kroner, pris ved levering var på 980 000 kroner. Skipet gikk i kystrute mellom Narvik og Trondheim frem til 1936 da hun ble satt inn i hurtigruten. I mai 1940 ble DS «Nordnorge» rekvirert av den tyske okkupasjonsmakten og brukt til troppetransport nordover. Hun ble senket ved kaien på Hemnesberget av britiske jagere 10. mai 1940. Angivelig de samme jagerne som senket D/S Ranheim. Utvidet informasjon: Under angrepet på Norge 9. april 1940 lå skipet ved Trondhjems Mekaniske Værksted for sitt årlige verkstedopphold. Da de tyske styrkene inntok Trondheim la de beslag i skipet og erstattet den norske besetningen med tysk mannskap. Skipet ble bestykket med en liten kanon og mitraljøser. Den 8. mai seilte DS «Nordnorge» ut Trondheimsfjorden under tysk flagg med tyske alpejegere og marinesoldater ombord. De norske myndighetene fryktet at disse styrkene skulle utføre et bakholdsangrep på de norske styrkene i Nord-Norge, og underrettet sine allierte om situasjonen. Da skipet ankom Hemnesberget kom det til kamp mellom britiske styrker som var stasjonert der. Tyskerne greide å sette i land mesteparten av soldatene og forsyningene før skipet ble angrepet av de britiske jagerne HMS «Carlisle» og HMS «Zulu» som kom til. De senket DS «Nordnorge» på dypt vann like ved kaien på Hemnesberget. Se i Kartet