Forskjell mellom versjoner av «Motorskipet Palatia»

Fra KrigsKart.no
(Robot: Automatisk import av artikler)
 
(Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***)
Linje 1: Linje 1:
 
[[Category:skip]]
 
[[Category:skip]]
Palatia ble senket av ett alliert fly fra skvadron 489 RNZAF den 21. oktober 1942. Av totalt 1127 mennesker som var på skipet under angrepet omkommer 954. De omkomne besto av både tyske soldater og russiske krigsfanger.
+
  Motorskipet Palatia forsvant i dypet mellom Udvåre og Lindesnes fyr den 21. Oktober 1942. Palatia var under reise fra Stettin til Ålesund via Kristiansand da hun ble angrepet av et alliert fly fra skvadron 489 RNZAF. Ombord på Palatia befant det seg et stort antall Russiske krigsfanger.
Motorskipet Palatia forsvant i dypet mellom Udvåre og Lindesnes fyr den 21. Oktober 1942. Palatia var under reise fra Stettin til Ålesund via Kristiansand da hun ble angrepet av et alliert fly fra skvadron 489 RNZAF. Ombord på Palatia befant det seg et stort antall Russiske krigsfanger.
 
  
Palatia ble bygget i Tyskland i 1928 og gjorde tjeneste for HAPAG, men ble solgt til Russland i juli 1940, og fikk hun navnet Khasan. Men her skulle ikke skipet gjøre tjeneste lenge. Da de tyske styrkene rullet inn over de Baltiske stater under operasjon Barbarossa, lå Khasan for anker i Tallin den 22 juni 1941, og hun ble straks konfiskert av Kriegsmarine.  
+
  Palatia ble bygget i Tyskland i 1928 og gjorde tjeneste for HAPAG, men ble solgt til Russland i juli 1940, og fikk hun navnet Khasan. Men her skulle ikke skipet gjøre tjeneste lenge. Da de tyske styrkene rullet inn over de Baltiske stater under operasjon Barbarossa, lå Khasan for anker i Tallin den 22 juni 1941, og hun ble straks konfiskert av Kriegsmarine.  
Og igjen fikk hun navnet Palatia. På sin siste reise gikk Palatia inn til Kristiansand for å avvente eskorte, og den 21 oktober forlot Palatia havnen med UJ 1704. Utenfor Kristiansand patruljerte et Junker 88 fly. Under en time senere dukker et alliert rekognoseringsfly opp, og den tyske Junker 88 forlater straks området da hun ikke kan stille opp mot det Britiske Hampden flyet.
+
  Og igjen fikk hun navnet Palatia. På sin siste reise gikk Palatia inn til Kristiansand for å avvente eskorte, og den 21 oktober forlot Palatia havnen med UJ 1704. Utenfor Kristiansand patruljerte et Junker 88 fly. Under en time senere dukker et alliert rekognoseringsfly opp, og den tyske Junker 88 forlater straks området da hun ikke kan stille opp mot det Britiske Hampden flyet.
  
Flying Officer Richardson som sitter bak kontrollen på Hampden flyet går ned til tretti meters høyde og setter kursen rett mot Palatia. Seks hundre meter fra skipet slipper Richardson torpedoen. Straks etter blir Palatia truffet i akterskipet, og stopper opp i det ruskete været. Den tyske eskortebåten UJ 1704 kommer nå til assistanse ved siden av Palatia, men i den høye sjøen blir UJ 1704 slått hardt inn mot den brennende Palatia, og får skader i skroget.
+
  Flying Officer Richardson som sitter bak kontrollen på Hampden flyet går ned til tretti meters høyde og setter kursen rett mot Palatia. Seks hundre meter fra skipet slipper Richardson torpedoen. Straks etter blir Palatia truffet i akterskipet, og stopper opp i det ruskete været. Den tyske eskortebåten UJ 1704 kommer nå til assistanse ved siden av Palatia, men i den høye sjøen blir UJ 1704 slått hardt inn mot den brennende Palatia, og får skader i skroget.
  
UJ 1704 må nå forlate Palatia, men forsøker gjentatte ganger å kontakte Palatia via radio uten at det lykkes. Akterskipet på Palatia går nå ned i dypet, og kort tid etter forsvinner Palatia i dypet. UJ 1704 redder overlevende fra det kalde vannet helt frem til kvelden, men av totalt 1137 mennesker ombord, omkommer 954 russiske krigsfanger og tyske soldater.  
+
  UJ 1704 må nå forlate Palatia, men forsøker gjentatte ganger å kontakte Palatia via radio uten at det lykkes. Akterskipet på Palatia går nå ned i dypet, og kort tid etter forsvinner Palatia i dypet. UJ 1704 redder overlevende fra det kalde vannet helt frem til kvelden, men av totalt 1137 mennesker ombord, omkommer 954 russiske krigsfanger og tyske soldater.  
Vraket av Palatia hviler på en dybde av sytti til over hundre meter, og er temmelig ødelagt etter angrepet i 1942.
+
  Vraket av Palatia hviler på en dybde av sytti til over hundre meter, og er temmelig ødelagt etter angrepet i 1942.
  
Palatia hviler i åpent farvann utenfor Lindesnes, og er klassifisert som en krigsgrav. Ved Lindesnes fyr står det et monument på toppen av en kolle til minne om tragedien, Pax-monumentet. Det forestiller en fugl laget av flis, som mange russiske krigsfanger spikket og gjerne gav bort i bytte mot mat og sigaretter.
+
  Palatia hviler i åpent farvann utenfor Lindesnes, og er klassifisert som en krigsgrav. Ved Lindesnes fyr står det et monument på toppen av en kolle til minne om tragedien, Pax-monumentet. Det forestiller en fugl laget av flis, som mange russiske krigsfanger spikket og gjerne gav bort i bytte mot mat og sigaretter.
  
[https://krigskart.no/kart?k=626 Se i Kartet]
+
  [https://krigskart.no/kart?k=626 Se i Kartet]

Revisjonen fra 23. feb. 2020 kl. 00:44

Motorskipet Palatia forsvant i dypet mellom Udvåre og Lindesnes fyr den 21. Oktober 1942. Palatia var under reise fra Stettin til Ålesund via Kristiansand da hun ble angrepet av et alliert fly fra skvadron 489 RNZAF. Ombord på Palatia befant det seg et stort antall Russiske krigsfanger.

Palatia ble bygget i Tyskland i 1928 og gjorde tjeneste for HAPAG, men ble solgt til Russland i juli 1940, og fikk hun navnet Khasan. Men her skulle ikke skipet gjøre tjeneste lenge. Da de tyske styrkene rullet inn over de Baltiske stater under operasjon Barbarossa, lå Khasan for anker i Tallin den 22 juni 1941, og hun ble straks konfiskert av Kriegsmarine. Og igjen fikk hun navnet Palatia. På sin siste reise gikk Palatia inn til Kristiansand for å avvente eskorte, og den 21 oktober forlot Palatia havnen med UJ 1704. Utenfor Kristiansand patruljerte et Junker 88 fly. Under en time senere dukker et alliert rekognoseringsfly opp, og den tyske Junker 88 forlater straks området da hun ikke kan stille opp mot det Britiske Hampden flyet.

Flying Officer Richardson som sitter bak kontrollen på Hampden flyet går ned til tretti meters høyde og setter kursen rett mot Palatia. Seks hundre meter fra skipet slipper Richardson torpedoen. Straks etter blir Palatia truffet i akterskipet, og stopper opp i det ruskete været. Den tyske eskortebåten UJ 1704 kommer nå til assistanse ved siden av Palatia, men i den høye sjøen blir UJ 1704 slått hardt inn mot den brennende Palatia, og får skader i skroget.

UJ 1704 må nå forlate Palatia, men forsøker gjentatte ganger å kontakte Palatia via radio uten at det lykkes. Akterskipet på Palatia går nå ned i dypet, og kort tid etter forsvinner Palatia i dypet. UJ 1704 redder overlevende fra det kalde vannet helt frem til kvelden, men av totalt 1137 mennesker ombord, omkommer 954 russiske krigsfanger og tyske soldater. Vraket av Palatia hviler på en dybde av sytti til over hundre meter, og er temmelig ødelagt etter angrepet i 1942.

Palatia hviler i åpent farvann utenfor Lindesnes, og er klassifisert som en krigsgrav. Ved Lindesnes fyr står det et monument på toppen av en kolle til minne om tragedien, Pax-monumentet. Det forestiller en fugl laget av flis, som mange russiske krigsfanger spikket og gjerne gav bort i bytte mot mat og sigaretter.

Se i Kartet