Palime, Frakteskip

Fra KrigsKart.no
Revisjon per 17. jan. 2021 kl. 19:16 av Captwest (diskusjon | bidrag) (Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Den tyske frakteren Palime gikk tapt etter at skipet gikk på en mine som var lagt ut fra den franske ubåten Rubis ved Jæren 5. Juni 1940 under en reise fra Wilhelmshaven til Trondheim med en last av ammunisjon i væpnet konvoi. Palime var opprinnelig et tranportskip som før utbruddet av den andre verdenskrig gikk i trafikk med transport av frukt rundt om i verden. Straks etter utbruddet av den andre verdenskrig ble skipet rekvirert av Kriegsmarine, og ble satt i tjeneste med å frakte forsyninger for de tyske styrkene. Etter at hun ble skadet av eksplosjonen den 5 juni 1940 ble kursen satt mot land slepet av to tyske eskorteskip, og kort tid etter ble Palime satt på land. Det ene eskorteskipet, M 11, dro deretter raskt nordover for å søke etter en fientlig ubåt som de trodde hadde torpedert Palime, men gikk selv på en mine og forsvant i dypet på under et minutt. Etter ulykken ble Palime stående på skjæret, og tyskerne fikk hjelp fra et Hollansk selskap for å berge skipet, men under arbeid på vraket ble en større eksplosjon utløst og en gruppe sivile arbeidere omkom Videre bergingsforsøk for å redde skipet ble deretter oppgitt. I de restrerende årene av den andre verdenskrig ble vraket av Palime brukt som målskip under tyske øvelser, og vraket ble etterhvert temmelig skadet og brutt ned. På seksti-tallet ble vraket delvis hugget opp, og gamle granater som har eksplodert i en årrekke siden Palime gikk ned i dypet har brutt vraket helt ned. Restene av Palime hviler to hundre meter fra land på Jærens rev syd for Honsvika, men det er ikke stort igjen av vraket. Vrakrester og maskindeler ligger spredt i hele området på nordsiden av grunna på en dybde av 10 meter. Georeferanse er ukorrekt. Se i Kartet