Selma, Dampskip

Fra KrigsKart.no
Revisjon per 17. jan. 2021 kl. 19:23 av Captwest (diskusjon | bidrag) (Robot: Automatisk import av artikler *** erstatter eksisterende tekst ***)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Dampskipet Selma gikk ned i dypet ved Hellvikflu etter en siste eksplosjon den 11. Januar 1944. I denne eksplosjonen omkom ytterligere tre tyske soldater og Selma fant sin siste hvileplass. Selma hadde blitt ankret opp ved Hellvikflu utenfor Nesoddlandet siden ulykken ved Filipstadkaia søndag den 19. Desember 1943, som i historiebøkene er blitt navngitt som "Filipstadulykken" og som raserte hele havneområdet og store deler av Drammensveien i Oslo by. Et skip som ikke lå langt unna Selma da det smalt på kaia i Oslo var skipet Johann Faulbaum som kom fra ulykken uskadd, men som senere i krigen ble senket i Finnmark. Filipstadulykken ble utløst da lasten ombord på Selma, 1200 tonn med ammunisjon, eksploderte klokken 14:28 på ettermiddagen og raserte hele havneområdet på Filipstad og ødela mange bygninger i området rundt. Lasten Selma fraktet besto av granater, geværammunisjon og annet supplement for det tyske Wehrmacht i Norge. Om eskplosjonene skyldtes sabotasje eller uflaks er fortsatt en gåte. Under Filipstadulykken ble 36 mennesker drept og nærmere 400 ble såret, og de materielle skadene på Oslo ble kalkulert til 30 millioner kroner. Sommeren 1995 gravde noen arbeidere opp en lutfvernsgranat i Slottparken rett utenfor Slottet i Karl Johan som stammet fra ulykken i 1943. Vraket av Selma er i dag veldig ødelagt etter ulykkene i 1943 og 1944, men restene står på kjølen på en dybde fra 14 til 25 meter utenfor Nesoddlandet i Akershus fylke. Se i Kartet